WinTree kan gebruikt worden voor het vastleggen van alle relaties van het bedrijf. Niet alle relaties hoeven debiteur of crediteur te zijn. Adressen van bijvoorbeeld de huisarts of familie kunnen ook ingevoerd worden.
Wordt echter zaken gedaan met een relatie waarvoor verkoop- of inkoopfacturen in het programma moeten worden ingevoerd, dan moet de relatie debiteur en/of crediteur gemaakt worden.
Selecteer de relatie die debiteur moet worden gemaakt. Open hierna het tabblad ‘Klantgegevens-I’. Klik op [Maak relatie klant] om de relatie klant te maken.
In dit kader worden de volgende gegevens ingevoerd:
Klantnummer: dit nummer wordt automatisch door WinTree toegekend. Het nummer kan aangepast worden. Het klantnummer moet uniek zijn. Dubbele klantnummers worden niet toegestaan.
BTW-nummer: voer hier het juiste BTW-nummer van de klant in. BTW-nummers voor Nederlandse klanten moeten voldoen aan een controle. Indien een verkeerd BTW-nummer wordt ingevoerd, zal WinTree een melding van geven. Het BTW-nummer wordt alleen opgeslagen indien het correct is.
BTW: gebruik de dropdownlijst voor het vastleggen van de juiste BTW invoer voor de klant:
- Niet BTW-plichtig: dit wordt alleen gebruikt voor buitenlandse klanten met een
BTW-nummer.
- Exclusief BTW: dit is voor alle Nederlandse klanten.
- Landbouwregeling: alleen voor de klanten die hiervan gebruik mogen maken.
Valuta: gebruik de dropdownlijst om een valuta, ingevoerd in de stamgegevens, te selecteren. Standaard wordt hier de eigen valuta uit de systeeminstellingen getoond.
Bank, Bank/gironr, IBAN nummer, Swift adres: deze velden worden alleen gebruikt indien ook gewerkt wordt met Incasso opdrachten Debiteuren. Dit is geen standaard functie van WinTree. Hiervoor dient een aparte parameter geactiveerd te worden. Zie de beschrijving in Incasso opdrachten Debiteuren.
Let op: bij het gebruik van WinTree Bedrijfsadministratie bestaat ook de keuze Inclusief BTW. Deze wordt alleen gebruikt als ook particuliere orders via het programma worden geboekt. Transacties met of voor particulieren kunnen niet zonder WinTree Bedrijfsadministratie in de boekhouding worden vastgelegd. |
De hier in te voeren gegevens hebben te maken met het maken van aanmaningen. Zie hiervoor de beschrijving in Aanmaningen.
Opbrengstgroep: selecteer hier een van de opbrengstgroepen uit de stamgegevens. Standaard wordt hier de opbrengstgroep gekozen die als voorkeurwaarde in de systeeminstellingen is ingevoerd.
Extern debiteurnr: dit veld wordt verder niet in WinTree gebruikt.
Selecteer de relatie die crediteur moet worden gemaakt. Open hierna het tabblad ‘Leveranciersgegevens’. Klik op [Maak relatie leverancier] om de relatie leverancier te maken.
De invoervelden zijn verdeeld over twee kaders.
Leveranciersnummer: dit nummer wordt automatisch door WinTree toegekend en kan aangepast worden. Het leveranciersnummer moet uniek zijn. Dubbele leveranciersnummers worden niet toegestaan.
BTW-nummer: voer hier het juiste BTW-nummer van de leverancier in. BTW-nummers voor Nederlandse leveranciers moeten voldoen aan een controle. Indien een verkeerd BTW-nummer wordt ingevoerd, zal WinTree en melding van geven. Het BTW-nummer wordt alleen opgeslagen indien het correct is.
BTW: gebruik de dropdownlijst voor het vastleggen van de juiste BTW invoer voor de leverancier:
- Niet BTW-plichtig: dit wordt alleen gebruikt voor buitenlandse leveranciers met
een BTW-nummer.
- Exclusief BTW: dit is voor alle Nederlandse leveranciers.
- Landbouwregeling: alleen voor de leveranciers die hiervan gebruik mogen
maken.
Valuta: gebruik de dropdownlijst om een valuta, ingevoerd in de stamgegevens, te selecteren. Standaard wordt hier de eigen valuta uit de systeeminstellingen getoond.
Bank, Bank/gironr, IBAN nummer, Swift adres, Automatische incasso: deze velden worden gebruikt bij het maken van betaalopdrachten. Zie hiervoor de beschrijving in Telebankieren.
Termijn: voer hier het aantal dagen in voor het bepalen van de vervaldatum van de in te voeren inkoopfacturen. Indien ook gewerkt wordt met betalingscondities, waarbij de vervaltermijn op basis van de gebruikte conditie wordt bepaald, dan zal wat ingegeven is in de leveranciersgegevens niet gebruikt worden.
Status: hiermee kan een leverancier op Niet-actief gezet worden. Door de status Niet-actief wordt de leverancier niet meer standaard opgenomen in diverse overzichten.
Omdat historie aan een leverancier gekoppeld is kan deze niet verwijderd worden.
Opbrengstgroep: Selecteer met behulp van de dropdownlijst de leveranciersgroep waartoe de leverancier behoort. De lijst met leveranciersgroepen is ingegeven in de stamgegevens. Standaard wordt de leveranciersgroep die is ingesteld in de systeeminstellingen hier weergegeven.
Betalingsconditie: selecteer hier met behulp van de dropdownlijst één van de condities die in de stamgegevens is ingevoerd. Deze conditie wordt automatisch aan nieuwe inkoopfacturen gekoppeld.
Indeelprioriteit, Extra Kosten-%, Leveringsconditie: deze velden worden alleen door WinTree Bedrijfsadministratie gebruikt.
Op zowel het tabblad ‘Klantgegevens-I’ en ‘Leveranciersgegevens’ is de button [Relatie is geen klant (of leverancier)] aanwezig. Klik hierop om de ingevoerde klant of leveranciersgegevens te verwijderen. Dit kan alleen gedaan worden als er geen gegevens aan de klant of leverancier gekoppeld zijn. Er mag dus niets geboekt zijn voor de klant of leverancier. Zodra historische gegevens van de klant of leverancier aanwezig zijn, kan deze niet verwijderd worden.